Subscribe:

Ads 468x60px

MY BLOG

Tuesday, December 14, 2010

Hanya Ku Tahu Hatiku


Sedih, pedih sangat ku rasakan. Umpama seorang yang menghiris hatiku dan ku celupkan hatiku itu kedalam larutan garam yang sangat likat. Pada malam itu aku turun untuk menunaikan janjiku pada seseorang yang mana aku turun untuk mengajarnya apa yang ku pelajari. Dia sejujurnya tidak memahami apa yang guru mengajar dihadapan kerana ketika itu kondisi nya kurang sihat. Seperti yang dijanjikan, maka turunlah aku sebagai pemegang janji.

Ketika itu, ku perhatikan raut wajah seorang lelaki berada di penjuru hujung meja study di kafe. Sahabat si gadis itu. Aku hanya tidak mempedulikan lelaki itu kerana tujuan ku adalah untuk mengajar sementara. Kisah itu bermula dengan gembira, aku mengajarnya dengan gelak tawa. Ku susuli dengan jenaka ku agar si dia gembira dengan ku. Jujur dihati aku menyukainya. Tetapi ku pendam perasaan ini. Kerana ku tahu jika ku memberitahunya betapa ku sayang padanya, dia pasti tidak menyukai apa yang ku katakan.

Ku tak peduli apa yang orang lain kata. Waktu itu, aku merasakan akulah insan bertuah kerana si dia senang bersamaku. Setelah itu, dia mula menegur lelaki itu, walaupun ku rasa cemburu, tetapi tidak perlulah untuk ku terlebih emosional, kerana si dia hanya menyukai ku sebagai seorang teman. Hanya aku yang tahu apa didalam hatiku. Ku fikirkan si dia hanya bertegur biasa, tetapi sesuatu yang tidak ku duga berlaku dihadapan mataku, benarlah firasatku mengatakan supaya tidak perlulah untukku turun mengajarnya malam itu kerana akhirnya aku yang bakal sedih.

Si dia berbual mesra bersama lelaki itu malah bersentuh-sentuhan. Peristiwa itu sangat menyakitkan hati ku. Aku sedar yang aku ini insan biasa, yang tidak punya apa-apa. Apakah tujuan mereka berlaku sedemikian, apakah untuk memberi ku cemburu buta? Ku tidak mengetahui semua itu, namun aku hanya berdiam diri. Benakku sentiasa memikirkan si gadis itu, tetapi aku hanya diperlakukan seperti itu sahaja. Adakah aku tunggul yang tak bermakna atau aku boneka hidup yang menjadi permainan kanak-kanak.

Sekembalinya aku ke kamarku, aku terdiam dan memikirkan peristiwa itu, memang si gadis itu menyukai jenakaku, tetapi aku yakin si dia lebih menyukai gurauan mesra lelaki tadi. Aku hanya berserah serta pasrah malah mengalah dengan lelaki itu. Dia lebih layak, bukan lah niatku untuk merendah diri, tapi inilah lumrah hidup seorang insan yang kesepian. Mencari cinta yang tidak mungkin dapat digapai dengan jayanya. Hatiku terlalu menyayangi si dia, tapi mengapa tatkala aku ingin menyayangi seseorang, inilah yang berlaku. Hancur hatiku melihat kemesraan mereka.

Ingin ku mengundurkan diriku sebagai seorang teman, tetapi aku tidak sampai hati meninggalkan seorang gadis yang memerlukan bantuan aku untuk menghiburkannya tatkala dia sedih. Aku bukanlah manusia yang kejam, tetapi mengapa begitu ramai yang cuba berlaku kejam denganku? Aku hanya mampu terdiam. Ku teringatkan kisah lalu, saat aku mula menyayangi seseorang, tetapi malam sambutan hari lahir kawanku, si gadis ini pula yang bersentuhan dengan kawanku itu.

Benar orang kata, perasaan tidak boleh dipaksa. Aku tidaklah memaksa orang untuk menyayangiku, kerana ku tahu, tidaklah layak untukku disayangi. Diamku membawa seribu makna, bukanku tidak kesah, tetapi aku hanya berpegang pada kata-kata seseorang itu, “lebih baik kita diam, daripada kita sakitkan hati orang”. Aku menyukai nasihatnya, caranya denganku, tetapi ku tahu aku bukan untuknya. Dia mempunyai orang yang dia cinta. Aku hanya mampu menunggu. Menunggu bulan jatuh ke riba. Jika si dia sudah membaca luahan ini, ingin ku memohon ampun dan maaf kerana aku tidak mampu menjadi lelaki yang disukainya. Relaku mengundurkan diriku dari hidupnya.

C( ^_^ )D.. Semoga Bahagia Sayangku...

DIAMKU BERMAKNA, MALAH HANYA DIRIKU MENGETAHUI SEGALANYA DI HATIKU.

1 comments:

sayeprihatin.. said...

sbenarnye mule2 ko slah langkah amin..sbab 2 je bdk 2 xnak..aq arapkan ko tbah..kalo ko nak ambillah..ambik aty die elok2...jgn uat die mrah..semoge hidup ko bahagia!!!

Post a Comment